lørdag 14. mai 2011

JAKTEN PÅ STIKK UT POSTER ER I GANG..

Hei alle sammen.. takk for mange koselig tibalkemeldinger på min blogg fra forrige gang. Alltid koselig å høre fra dere :):)

Ja da er jakten på Stikk ut poster i gang i år også. Er slik at det er lagt ut poster på flere fjell både her i kommunen og kommuner rundt her, der ligger det bøker vi kan skrive oss inni og en kode på hver plass slik at vi kan registrere oss. Noen er høye topper mens andre er turstier og lett fremkommelige plasser.. altså noe for enhver smak. Fungerer slik at vi må ha 7 plasser registrert for å få en kopp i premie ( mot en liten egenandel ), er motivasjon til å gå på fjellet / turplasser dette. Jeg har som mål å ta alle fjellene / plassene her i Eide kommune i år og noen ute på Averøya og inne i Fræna. Får se hvor mange jeg rekker. men alle på Eide skal jeg nå klare.

Denne uka gikk startskuddet, og vi har til nå vært på to plasser.. håper vi skal klare å komme oss på en plass eller to i løpet av denne helga også.

Første Stikk ut posten vi tok var SKOTTENVANNET, det ligger i Fræna kommune.. ca 276 moh. Å komme opp dit er helt greit, er en bratt og litt steinete vei opp dit, men helt ok å gå.

Skottenvannet

Her er bilde fra SKOTTENVANNET.. tatt fra litt høyere opp. For fra Skottenvannet kan vi gå videre på blandt annet SJURVARDEN ca 650moh og STEMSHESTEN ca 667 moh. Det gjorde vi sist vi var der oppe. En kjempe fin tur.. litt kald vind den dagen men likevell fint. Var vell 1 Mai vi gikk opp dit en tur.

Jeg på sjurvarden

Her er jeg på SJURVARDEN.. ca 650 moh.

Jeg på Stemshesten

Fra SJURVARDEN gikk vi videre på STEMSHESTEN ca 667 moh.. her står jeg der opp.. med utsikt over Hustadvika blandt annet. Og bildet under viser den også den fine utsikta derifra .

Utsikt fra Stemshesten nr1

Dette er fjell som ikke er med i Stikk ut men som likevell er fine å gå på, og når vi likevell var oppe på Skottenvannet så kunne vi nå fortsette opp på disse to toppene.

Forrige helg, på Lørdagen gikk vi oss en tur på et fjell som ligger i Fræna kommune, dette fjellet er heller ikke med i Stikk ut.. men vi hadde ikke vært der før så vi fant ut at denne dagen skulle vi gå dit. Dette fjellet heter SKALTEN. Dit går det vei opp helt til ei mast og så er det å gå på skogsunderlag opp til selve toppen og der det er bok å skrive seg inni.. Trodde først at Skalten var da jeg hadde kommet opp til masta jeg.. men fant fort ut at jeg måtte gå lengre. Fin men bratt vei opp til masta også fint å gå videre fra masta og opp på toppen som er Skalten og for å skrive seg inni boka. Bildet under viser meg oppe på SKALTEN ca 692 moh, med tele masta i bakgrunn.

Jeg på skalten 7 mai

10 mai gikk starskuddet for Stikk ut, da skulle alle kodene vært lagt ut på hvert fjell som er med på dette. Den dagen skulle vi avlegge MJØLKBERGET et besøk. Var litt spent på den plassen jeg, for der hadde jeg ikke gått før. Men helt greit. Kjørte oppi Bollia og parkerte bilen like ved Eriklia Aktivitets gård og fulgte en skogsvei lengre borte på høyre side opp et stykke til vi kom til siste grinda.. gjennom den og over en myr og noe utydelig sti kom vi til slutt opp på varden og boka med koden i. Kjempe fin utsikt, vi valgte å gå videre derifra og fikk oss en fin tur videre oppover til Bolliklumpen.

Mjølkeberget nr 1

Bildet over og under viser først utsikten fra MJØLKBERGET og posten der opp ca 390moh, da ser jeg også Hærdalsvannet (på bildet under )som er en annen post som jeg skal ta. Bildet under viser meg der oppe. En flott tur også dette.

Mjølkeberget nr 2

Ellers så har vi dem siste ukene hatt besøk av to definer ute på Atlanterhavsveien og så klart disse måtte jeg prøve å få tatt bilde av, ingen enkel oppgave da de for høyt og lavt og var veldig raske. Så man måtte være rask med å trykke på avtrekkeren på fotoapparatet. En morsom opplevelse som mange kom utover for å se.

Delfiner nr 2
Delfiner nr 1
Delfiner nr 3

Som dere ser ikke enkelt å fange disse på film.. men noen bilder ble det nå da.

Ellers så har været vært helt nydelig helt til torsdag da kom tåka og la seg i fjellet her og det kom regn. En av finværsdagene var jeg ute på Atlanterhavsveien og tok dette bildet.

Solnedgang på A veien

Ble mange bilder denne gangen og om flere tema.. kansje litt rotete. Men jeg håper dere får med dere hva som har skjedd her i det siste. Langt innlegg ble det også.

Kommer til å skrive mye fremover om turene mine og Knut for å finne stikk ut poster eller bare for å komme oss opp på fjellet / gå tur. Dette med å gå tur og trimme er nå også en kjempe viktig ting i forbindelse med den livsstileomleggingen som jeg er godt i gang med .. og fotapparatet er alltid med. Greit å kunne dokumentere hvor man reise slik at man kan ha det til senere.

Ønsker dere alle en kjempe fin helg, kos dere og nyt helga:):)

Klem fra Evelyn:)

9 kommentarer:

  1. Hei Evelyn.

    For noen fantastiske bilder, både av utsikten og av delfinene:) Jeg har vært her inne og lagt igjen en kommentar som sikkert forsvant i rotet tidligere i uka, men jeg har en liten hilsen til deg på bloggen min:)

    Du må ha lykke til med postene, gleder meg til å se mer fra turene dine.

    Ha en fin søndag og ei fortsatt god helg,
    klem fra Hanne

    SvarSlett
  2. For en fantastisk utsikt - og så flinke dere er å komme dere ut på tur. Men jammen er det også vakkert - og flott lønn for strevet med å komme opp..

    Skjønne delfinbilder. Finnes ikke noe så sjarmerende som lekende delfiner :)

    Ha en riktig flott 17. mai!
    Her er bunadene prøvd og i morgen skal skjortene strykes :)

    Stor klem fra Tove

    SvarSlett
  3. Hei igjen Evelyn!
    Ser du har slitt litt....men kommet deg igjen, og det er bra!
    Så du fikk sett delfinene ja,...koselig!
    Jeg kjørte forbi to ganger en dag, men såg de ikke...da var de nok et annet sted.
    Lykke til med turene dine framover!

    Ha en flott dag i morra!

    Inger Grethe

    SvarSlett
  4. Så flott tur :-)

    Og tenk å få se delfiner ! :-)

    SvarSlett
  5. Heisann! Kikker bare innom for å ønske deg en riktig fin 17. mai!! :)

    For noen flotte turer du har vært på, kjenner det kribler i beina når jeg ser på de fine bildene dine. Du er jammen sprek da, godt du er tilbake og føler deg bedre igjen!! Det var sikkert godt for deg å være på "lading" igjen litt, fylle på litt for både kropp & sjel.

    Kos deg på tur og bare nyt turgleden og opplevelsene! ;)

    Klem, Eli Kristin

    SvarSlett
  6. Gratulerer med dagen!
    Du er så flink til å gå på turer, og viser de nydeligste naturbilder!
    Kos deg masse resten av uka, klem fra meg;)

    SvarSlett
  7. Du bur i eit flott område, og så er du flink med motiva du vel deg ut! Flotte turar og utsikta mot Hustadvika er berre fenomenal:) Ønskjer deg mange fine turar framover!

    SvarSlett
  8. Hei igjen!:)

    For noen fantastiske bilder! Vakre!:)

    Jeg har vært borte en stund fra bloggeverden nå, og har nå sittet å oppdatert meg litt på bloggen din!
    Godt å se at du er i farten igjen, etter en tøff periode. Flink du er!

    Nå som våren har kommet, ja snart sommeren også, så er alt så mye lettere synes jeg. Lettere og være positiv.

    Koselig å være innom bloggen din igjen. Henter inspirasjon hos deg også, til å ta tak selv!

    Ha en finfin dag, og ta vare på deg selv!

    Klæm Pia:)

    SvarSlett
  9. Så mange fine bilder! Har startet jakten jeg også. Tok en i dag og en i går (Trollkirka og Lågheia), men flere skal det bli :) God helg!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen til meg, de e kjempe koselig. Klem :)