lørdag 7. august 2010

GOD HELG OG SVAR PÅ SPØRSMÅL.



Ja da er det jammen med det blitt lørdag og helg igjen, vill ønsker dere alle ei flott helg. Kos dere og nyt kvelden og helgen.



På det blogginnlegget mitt var det ei som hadde noen spørsmål til meg, flott at dere spørr.. det er lov å jeg prøver å svare etter beste evne .. men vær obs på det at jeg ikke alltid følger med på gamle blogginlegg og viss dere lurer på noe som dere har lest i tidligere blogginlegg, så kan det være lurt å stille de spørsmålene under det siste blogginnlegget mitt selv om det stod i et eldre innlegg.

Jeg valgte denne gangen og skrive svarene her i en ny blogg, i og med at det var så mange spørsmål så tenkte jeg at det kansje var noen andre der ute som også lurte på det samme.. og at det da kunne være lurt å skrive svarene her i en ny blogg.

Først av alt. Jeg er litt usikker men jeg tror jeg hadde fått dato da jeg var på oksygenmålingen. Jeg fikk nå dato for opperasjonen ikke så lenge etter forkurset.. gikk vel ca et halv år fra jeg var inne på forkurs til jeg ble opperert.

* Det er en del mat jeg ikke tåler, hva slags mat er det og i hvilke sammenhenger ?

Nå er det mye mat jeg ikke spiser da fordi jeg rett og slett hvet at jeg ikke tåle det, har prøvd det og har fått reaksjoner på det. Enkelte suppeposer, gryteretter, fiskegrateng, alle salgs sauser, her hjelper det ikke om de er magre, dressing, potet / stappe, brødskive ( kan spise litt fint brød og brød som ikke er så veldig grovt, men bare i små mengder ), Fet mat/ fete pålegg. Oii dette ble vannskelig å svare på, nesten bedre jeg forteller hva jeg kan spise/ spiser.

Jeg spiser alle slags knekkebrødtyper, men bruker helst den jeg baker selv. Rent kjøtt, mye svin/ kylling og kalkun. Fisk og rene fiskeprodukter som fiskekake og fiskeball / blandaball.Karbonade bruke jeg også av og til ( hjemmelaget )

Av pålegg spsier jeg. Smøreoster som har lite fett, pynter med tomat, paprika og druer. Jeg kan spise hvit ost i små mengder. Leverpostei, skinke og kalkunpålegg. Og jeg spise mye egg ( som jeg forøvrig nå begynne å bli lei av hehe ). Det viktigste her er å tenke på å få i seg nok proteiner i løpet av en dag og at maten har mye protein i seg.

Har prøvd meg på ren melk og funnet ut at dette kan jeg drikke i veldig små mengder, da skummet melk. Jeg spiser en yoghurt for dag, da helst yotabplait sin eller skyr yoghurt.

Er fortsatt på forsøkstadiet når det gjelder hva jeg tåler og ikke.. er mye prøving og feiling. Men det må til.

Ja det er faktisk slik at jeg kan spise en ting en dag for så neste dag reagerer på akkurat den samme maten. Hvilke sammenhenger tja si det.. kan være viss jeg blir stresset eller er redd for at jeg kansje ikke tåle det. Går stort sett greit når jeg er ute blandt venner for da passer jeg meg og er veldig nøye på hva jeg spiser slik at jeg ikke blir dårlig / dårlig form. Krever en del planlegging når jeg skal noe, men stort sett så går det bra.

Hvor mye jeg spiser avhenger av dagsformen og hva det er jeg skal spise. Men prøve å få i meg et knekkebrød til hvert måltid. Oftes holder det med et halvt. Jeg prøve å spise med 1 1/2 times mellomrom. Til middag varrierer det også hvor mye jeg spiser kommer ant på hva jeg har til middag.. har jeg kjøtt så er det som regel en halv bit. Har kutta ut tilbehøret slik at jeg skal klare å få i meg middag.. kansje tar jeg den andre halve biten på kvelden eller ved en annen annledning. Prøver å spise litt salat til da. Og av og til har jeg også brukt litt potetgull til kjøttet slik at jeg skal få litt salt smak i tilegg og det ikke skal bli så kjedelig. Lager jeg karbonade så spiser jeg ei med grønnsaker til. Og som jeg skrev lengre opp her.. jeg spiser en yoghurt for dag.

Jeg bruker lang tid på å spise ei brødskive.. over en halv time.. spiser jeg for fort eller har det for travelt får jeg vondt i maven. Er viktig å ta seg god tid for da klare man også å spise mere.

Når jeg skal kose meg så bruke jeg ofte litt is... og fruktcoctail. Jeg kan også spise litt potetgull.. men sjokolade og slike søte ting tåle jeg nå ikke.

Du lurte på om man må være slavisk og holde seg unna alt.. tja det er vell litt etter hva du vill selv da... men det er lov å kose seg innimellom.. og all kos trenger ikke være usunn.

Som jeg har poengtert så magne ganger før så er ikke denne opperasjonen noe hokkus pokkus løsning, dvs at man må legge om livsstilen og man må gjøre et valg. Det er ikke bare å ta denne opperasjonen og tro at etterpå så kan man leve som før og at man likevell går ned i vekt. Slik er det ikke. Men det er viktig å finne en balansegang her og kunne kose seg og ha det kjekt. Husk det er en livsstilsforandring man holde på med. Dette er noe man skal leve med for resten av livet og da er det viktig at man finner sin egen måte å gjøre det på..

Håper jeg har svart bra for meg her og ikke skremt noen. Jeg har bare svart slik jeg opplever dette. Alle har forskjelige måter og takle dette på og måter de gjør det på. Og som jeg har sagt så mange ganger før.. dette er det jeg reagerer på og måten jeg gjør det på. Andre kan ha helt andre opplevelser av dette.

Oii dette ble veldig rotete.. men jeg kommer nok til å skrive mere om dette også ved senere annledninger.

Til dere som lurer på noe.. bare spørr jeg svarer så godt jeg kan.

Jeg er i alle fall lykkelig over mitt nyt liv og koser meg. Går på med ei positiv innstilling og gleder meg til dagene fremover.

Klem fra Evelyn

9 kommentarer:

  1. Hei igjen!
    Er bare innom for å ønske deg en fin arbeidsstart på mandag.
    Klem

    SvarSlett
  2. Hei Evelyn.

    Tusen takk for langt og innformativt svar. Det setter jeg stor pris på.
    Synes det er litt greit å spørre i bloggen din også, for det kan jo være flere enn meg som er i gbp prosessen, eller vurderer. For en del av oss som følger deg har vel fulgt deg lenge, heilt fra GR dagene.

    Høres virent ut dette med maten.
    Gruer emg litt til det, det må jeg si.
    Men jeg leser en del inne på www.vektoperasjon.no
    og de har svar på mye og mangt, men totalinntrykket er nok at det ikke er likt for noen.

    Noen reagerer på alt, andre på noe, og noen på ingenting.

    Selv venter jeg UTOLMODIG på dato.

    Skal ha oksygenmåling snart. Hente utstyr den 25 og levere den 27 tror jeg det var.

    Mon tro om jeg kan ringe Ålesund å spørre hvordan det ligger an?
    Men hvem skal man ringe til og hvem skal man spørre?

    Vil så gjerne bare få det overstått s jeg kan begynne mitt nye liv.

    Takk for at du deler dine opplevelser.

    SvarSlett
  3. Du hjelper nok mange med dine utfyllende svar - så det er kjempefint at du tar deg bryet med det. Du kan kanskje skrive litt om trening, og hva du gjør for å holde deg i form, også? (Er litt treningsnarkoman jeg, sjø - det er så viktig). Spiser du ikke mer etter f.eks å ha vært på tur i marka? Jeg følger deg videre og er fortsatt kjempeimponert over det du har oppnådd. Stå på videre. Klem**

    SvarSlett
  4. Hei Anonym :)

    Ja det er bare å spørr i vei... e nok mange som e innom bloggen min som også skal oppereres og da kan det nå være greit å få svar på ting de lurer på.

    Dette med maten er ikke vrient.. du kommer inni det etterhvert.. men det krever litt planlegging da i alle fall for meg.

    Når det gjelder hvem du kan ringe..

    Ring Sykehuset ( kirurgisk avd) og spørr etter JOrunn Sandvik.. eller du kan ringe til Mette Eidslott Svinø ved samme avdeling.

    Det går ant å mase og spørr litt.

    Blir spennede å høre mere fra deg fremover.

    Ha en flott dag :)

    SvarSlett
  5. Hallo!
    Sommerferien er over, og det er tilbake til jobb og hverdagsliv.
    Synes du har vært kjempeflink og ønsker deg lykke til videre med både mat og jobb.
    Jeg jobber kun 1 dag pr uke foreløpig, og MÅ komme meg ut hver dag i håp om å få litt krefter igjen.

    Klem Lykkeliten

    SvarSlett
  6. Det er så bra at du forteller så godt som du gjør.
    Jeg er så innponert over deg. Og syntes også det er bra at du skriver at dette ikke er noe hokus pokus kur. men tøffe tak..
    Følger deg videre.
    Ønsker deg og dine en fin helg.
    Takk for alle dine hilsner på min blogg. Det er så hyggelig når du stikker innom ;O)
    Klem

    SvarSlett
  7. Hei.

    Du, hvordan skjer den der oksygen målingen, hva er det de er ute etter å finne ut?
    Om man har dårlig kondis? For det har jeg og jeg er redd jeg plutselig får avslag pga dårlig oksygenprøve eller noe slik
    Er det noen slanger som skal ned nesa, eller hvordan er det man gjør det?
    Er det om natta? HVor mange netter da?

    SvarSlett
  8. Hei igjen.
    En annen ting, er du inne på www.vektoperasjon.no?

    SvarSlett
  9. Hei igjen Anonym :)

    Nei jeg er ikke noe særlig inne på den siden.. men har vært der.. kansje stikker jeg innom den siden igjen når jeg kommer på det.

    Oksygenmålingen skjer ved at du har et apparat på deg på natta som sjekke om du har mange pustestopp om natten... du ligger med det en natt eller to. Undersøkelsen på sykehuset er at du puster inni et rør for at de skal sjekke hvordan pusten din er... ikke noe farlig og en helt enkel undersøkelse.

    Og du får ikke avslag på opperasjon fordi om du har dårlig kondis...

    Slapp av og ta det helt med ro.. dette kommer nok til å gå kjempe bra. Gleder meg til å høre hvordan det går fremover med deg.

    Klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen til meg, de e kjempe koselig. Klem :)