tirsdag 7. januar 2014

LIPØDEM.. hvordan preger det min hverdag...


Hei igjen alle sammen :)

Begynner dette blog innlegget med et bilde av noen av de flotte fjellene vi har her på Eide tatt en nydelig morgen i desember måned. Det var flotte farger den morgenen da sola stod opp, har vært mange slike morgener den siste tiden. Været har vært helt utrolig omtrent ikke snø annet enn litt i fjellene og veldig mildt. Nesten så vi kan tro en er kommet til våren selv om vi er kommet til januar måned og det egentlig skulle vært kaldt og kanskje skulle vært snø. Er spent på fortsettelsen fremover. Mye mildt og fint vær nå kan nå ikke være det som blir hele tiden. Får vell sikkert kvoten vår i år også.


Det andre er tatt sånn i forbifarten en ettermiddag jeg var i Molde.

Men nå tenkte jeg at jeg skulle fortelle dere litt om den sykdommen som de viser seg at jeg har. Det er nok noe jeg har hatt i kroppen hele tiden .. men da jeg var sterkt overvektig og før jeg tok slanke operasjon så hadde jeg så mange andre plager og vondter at jeg rett og slett ikke kjente dem. Jeg har alltid vært kraftig i føttene og leggene min har alltid vært veldig store. Men har rett og slett ikke tenkt over det eller hvorfor de er slik.

Skal her prøve å skrive og forklare litt om hvordan Lipødem som sykdom preger min hverdag .

Først litt om hva Lipødem er for noe.. Det blir litt av skrift i fra nettet her nå. Men slik er det bare . Lipødem ( også kalt ridebukse syndromet )er et klinisk begrep på et syndrom eller tilstand med symmetrisk økt fettvev fra midjen til anklene. Føttene er normale, dvs uten økt fettvev.Dette er det klassiske lipødem - en bredere feminin form og med lårene ned i skoene. det finnes mange varianter av lipødem det er vanligst i underkorppen men forekommer også i armene.

Tilstanden er kronisk og starter varierende fra sen pubertet og opp i 40 årene,men bare hos kvinner. Dette har trolig en sammenheng med østrogener. Tilstanden kan være arvelig.

Lipødem gir tyngdefølelse i beina i starten, det utvikler seg til å bli mer smertefullt, slik at det å støte borti noe er er meget godt merkbart,samtidig som man har lett for å få blå flekker. Lipødemet forverres med alderen. Det har med redusert elastisitet i huden og vevet å gjøre.

Symptomer - Tung følelse i beina
- Oppsvulmete ben
- Appelsin hud og Cellulitt
- Økt fremtreden av bloduttredelser i forskjellige kroppsdeler
- Store smerter i beina, smerter ved berøring
- Problemer med å gå


Over her kan dere se hvordan min legg kan se ut. Kanskje en gang senere vill jeg vise dere hvordan det ser ut rundt knærne og i lårene / over baken.

Lipødem er en sykdom jeg bare må leve med, men kan prøve å begrense den ved å gå til behandling, enten ved å bruke kompresjons strømpebukse eller gå til en fysioterapeut. Jeg for min sin del har kompresjons strømpebukse og går av og til på behandling med fysioterapaut. Dette skal jeg komme litt tilbake til i et annet innlegg. Lipødem kan ikke behandles med medisiner.

Årsaken til denne sykdommen er ikke feil ernæring og kan derfor ikke prinsipielt bekjempes med diett eller faste. Ofte lider pasientene av komplekser og manglende selvbevissthet. Det blir ofte sagt til dem at denne tilstanden har sin årsak i feil ernæring. Mange av oss som har denne sykdommen tror at det er dette som gjør det og starter ofte en slanke kur. Vektreduksjonen som blir oppnådd, har ingen innflytelse på omfanget av beinet, dessuten så fører dette at kroppen stiller seg om til sparebluss , slik at det ved normal næring igjen straks fører til vektøkning ( først og fremst i beina ). Men det er likevel viktig at vi holder et sunt og normalt kosthold. Og at vi finner en vekt vi er komfortabel med.

Det er lurt å drive med / trimme litt. Særlig svømming er å annbefale. Oppdriften i vannet avlaster leddene. Sykling og nordc walking kan også anbefales ( lette turer med staver ).

Men her kommer det an på hvilken grad av lipødemet man har. I enkelte tilfeller er behandling med kompresjon og fysoterapi behandling det eneste alternativet. ( en type er mer smertefull en den andre. )

Jeg har som sagt brukt fysioterapi og kompresjons behandling, med jevne mellomrom så har jeg timer hos en flink fysioterapeut i Molde.


Som dere ser så er min fot veldig hoven. Dette fører til at det enkelte dager er smerte fullt å gå og foten er hard og vond. Det hemmer min livskvalitet betraktelig, jeg får ikke vært så mye ute på tur som jeg egentlig vill. Og når jeg er på tur så er det ofte veldig tungt da ene foten er stein tung og jeg føle at jeg drar den etter meg. Jeg Har også mye smerter i legger og føtter ellers. Jeg har problemer med å fungerer i jobben min da jeg rett og slett ikke klarer å gå på harde gulv og asfalt. Jeg blir veldig fort sliten.

Klær er en annen ting. Buksene blir ofte for trange i leggene og høye skoletter kan jeg bare glemme.

Jeg skal fortelle mye mer om dette etterhvert. Dette var en rask innføring.

Vi skrives :)

Klem






















12 kommentarer:

  1. Hei! Må bare spørre. Er Lipødem det samme som lymfødem?
    Jeg fikk det i venstre arm etter brystkreft. Litt plaga, men ikke verre enn at jeg lever ganske greit med det.
    Hadde veldig flink fysio når jeg bodde i Oslo, men etter jeg flytta til Molde for 2 år siden har jeg ikke fått behandling.
    Så er VELDIG interessert i å finne noen her som kan gi meg behandling.
    Deler du navnet på fysio?

    SvarSlett
  2. Hei :) Lipødem og Lymfødem er nesten de samme.. og de har samme behandlings form.. Er en fysioterapeut som holder til i Molde på bussholdeplassen.. hun heter Siv Eikrem og driver med lymfeødem massasje og bandasjering.. jeg syns ho er veldig dyktig.

    Håper det går bra med deg ? .

    SvarSlett
  3. Hei kjære deg.
    Å himmel og hav.... Det der ser vondt ut.....
    At du ikke greier jobben med dette er veldig forståelig.

    Huffa meg.

    Går det an åbli kvitt dette da, eller er det en tilstand/sykdom du må leve med?

    -Og så du som er og har vert så utrolig flink å gå alle fjell....hvordan greier du det?? imponert!!

    Klem til deg.

    SvarSlett
  4. Joda, er frisk jeg. Får nok kjøpe meg ny strømpe til å ha på armen tror jeg :-)
    Prøvde å¨ringe Siv E i dag, håper hun ringer tilbake...

    SvarSlett
  5. Eldjørg - nei dette er ikke noe jeg blir kvitt.. men jeg kan leve godt med de.. jeg må bare lære meg å kjenne mine begrensninger. Klem

    SvarSlett
  6. Anne L/Blåbærfrua27. januar 2014 kl. 20:11

    Skal til Siw på onsdag, det tror jeg blir bra for armen min :-)
    Skulle gjerne ha svømt, men klor og psoriasis kan jeg ikke tenke meg er bra.

    SvarSlett
  7. Hei..håper du får en fin opplevelse hoss Siv i morgå da.. jeg syns ho er kjempe flink :) :)

    Så synd da.. men enig med deg.. klor og psoriasis er nok ikke det beste..

    Kansje vi kan gå en tur sammen en dag??

    SvarSlett
  8. Ps.. du finn meg på face viss du vill ha kontakt..Anne L.

    SvarSlett
  9. Vakre bilder av fjella :-) De beina så ikke gode ut, kan skjønne det må gjøre vondt og påvirke livet på mange måter. Bra du forteller om det, kanskje kan det hjelpe andre også. Ser du liker fjellturer og håper du får kommet deg på tur innimellom i den vakre naturen du omgir deg med. Klem

    SvarSlett
  10. Dette så vondt ut ja! Håper du får hjelp med utfordringen. Du er iallefall flink til å stå på:)))) og nydelige naturbilder:)

    SvarSlett
  11. Hei, jeg har nettopp lest om lipødem og synes beskrivelsene jeg har lest stemmer veldig godt overens med min "tilstand": Plutselig henger alle rare ting sammen! Problemet nå er at det jo ikke virker å være så mye ekspertise på feltet her i landet så jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå fram for å bli utredet for dette. Har du noen tips på hvor jeg kan starte? Leter fortrinnsvis etter noen leger og behandlere i Oslo/Akershus. Blir veldig takknemlig for svar! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ta kontakt med NLLF,Norsk lymfødem og Lipødemforbund, finner dem på nettet.

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen til meg, de e kjempe koselig. Klem :)